Idő próféciák
2300 „este és reggel”
A dánieli idő próféciák egyik legérdekesebb része a 2300 este és reggel idő próféciája, amely a Dániel 8.14 versében olvasható.
A prófécia feltárja, hogy a perezsa , görög, diadochosi, birodalmak bukása után a pogány római birodalmon keresztül egy „kicsiny szarv”egy „pusztító vétek” növekedik a mely jelképe annak az antikrisztusi vallási politikai hatalomnak, amely hosszú évszázadok alatt üldözte és nyomorgatta isten népét. Oly annyira szerencsés volt előmenetele, hogy a seregek fejedelméig növekedet azaz Krisztusig. Krisztus tiszta imádatát maga állá gyűrte igen hosszú időre.
Az ószövetségben Isten tiszta imádatát a szenthely jelképezte. Ma az újszövetség korszakában magát Krisztust és a földön élő tiszta követőit jelképezi a szenthely. kifejezés a próféciában. Dániel látomásban egy párbeszédet figyel, az egyik angyal kérdezi a másik magyarázó angyalt :
És hallék egy szentet szólni; és monda egyik szent annak, a ki szól vala: Meddig tart e látomás a mindennapi áldozat és a pusztító vétek felől? s a szent hely és a sereg meddig tapostatik?Dán 8:13
A kérdés egyértelmű és világos idői kijelentésre vonatkozik. „Meddig tart-e látomás…..” kérdés tisztán egy történelmi idő intervallumra kíváncsi. Nagyon fontos megérteni, az angyal nem az egész próféciát magába foglaló idő keretre kérdez. Ha nem arra kíváncsi, hogy az a bizonyos „kicsiny szarv” azaz a „pusztító vétek” (politikai-vallási hatalom) , amely elveszi a „mindennapi áldozatot”(azaz a Krisztusról szóló tiszta beszédet) meddig tapposa a „szenthelyet” (azaz a tiszta imádatot) és a „sereget” (azaz a Krisztus igaz követőit).
A válasz egyértelmű, világos idő meghatározás 2300 „este és reggel”
És monda nékem: Kétezer és háromszáz estvéig és reggelig, azután kiderül a szenthely igazsága kiderül. Dán8:14 (megjegyzés:pontos fordítás szerint „szenthely megtisztíttatik”
Egyes biblia magyarázók mint Williem Miller 2300 évnek határozta meg a prófétai időt, természetesen alkalmazva a nap/év elvet, így Ie.457-től elszámolva 2300 évet 1843/44 évet kapott, amelyet Krisztus földi eljöveteleként értelmezett. Később ő ugyan elvetette számítását mivel nem következet be a várva várt esemén, de az adventisták, akik a milleri mozgalom hatására alakultak megtartották az 1844 dátumot, de olyan időszak kezdőpontjaként határozták meg, amikor Krisztus a Nagy Főpap elkezdi a szentély szolgálatát a mennyekben, amely előidézi a tiszta imádat megtisztulási folyamatát.
Azért is érintettem itt Miller és az utóreformációs mozgalmak (adventista) látásmódját a próféciát illetően, mert alap felvetésekben hol Miller nézőpontja volt a helyes, hol pedig az adventistáké. Egy tipikus példája annak ahogyan „a végső időkig tudakozzák majd az igazságot és nagyobbá lesz a tudás” Dániel 12:4.
Miller( és mások) helyesen látta meg a nap/év elvet a próféciában, de azt hogy a 2300 „este és reggel” 2300 prófétai évet is jelenten abban már tévedett. Azt kell mondanom azon kevesek hithű biblia magyarázók közzé tartozott, aki képes volt beismerni tévedését, ez pedig erkölcsileg dicséretre méltó. Miller által indított mozgalom akik később az adventistákként vonultak be az egyháztörténelembe, helyesen ismerték fel a szentélyszolgálat ószövetségi nagy prófétai képét, amelyet Krisztusra alkalmaztak, de továbbra is megtartották a helytelen 1844 dátumot és már Miller által is elvetett 2300 prófétikus évet.
A másik hiba, amelyet évszázadok óta sok őszinte bibliaértelmező is elkövetett, az hogy a prófétai éveket, egy az egyben át ültették az általunk használt szoláris évre. Ez azonban helytelen mert 1 pófétai év egy speciális hold és nap év, amely360 nap és nem az általunk használt 365/66 napos év. Ugyan egyesek érvelhetnek azzal hogy, 360 és 365 között nincs olyan nagy különbség, ami így ránézésre igaz de ha hosszú prófétai időre alkalmazzuk mint pl 1260 prófétai évnél már 17 év különbséget regisztrálhatunk, ugyan így az 1290 nap vagy 1335 napos prófétai időszakra is több éves eltérések adódnak. Természetesen azért voltak biblia értelmezők, akinek nem kerülte el a figyelmét ez a kis apróság.
Nos akkor pontosan mennyi időt foglal magába a 2300 ”este és reggel”?
Fel kell figyelni arra tényszerű magyarázatra, hogy az angyal nem egyserűen 2300 napot mond, hanem este és reggel kifejezéssel köti össze a 2300-at.
Ma a heted napi adventisták egyszerűen csak az látják az este és reggel kifejezésben, hogy az egy napot foglal magában, mint ahogy Mózes első könyvében a teremtésnél. Azonban ha gondosan meg vizsgáljuk a szöveget azt látjuk hogy a szöveg környezet a mindennapi áldozatra utal és a szentélyre (tiszta imádatra). Ez azért érdekes mert a a mindennapi áldozati gyakorlatot a mely a tiszta imádattal volt kapcsolatban este és reggel végezték. A prófétikus szöveg környezet erre utal a mikor a mindennapi áldozathoz és a szentélyhez kapcsolja az este és reggel kifejezést.
Mivel egy napon két áldozatott mutattak be este és reggel. Ezért hány napra van szükség hogy 2300 esti és reggeli áldozat elmaradjon a pusztító vétek taposása miatt?
Pontosan 1150 napra, mivel 1 napban =(1 esti áldozat+1 reggeli áldozat)= 2 este és reggel
akkor 1150 napban=2300 esti és reggeli áldozat marad el.
1150 prófétai nap pedig 1150 prófétai év, amely 1134 év (és 3 hónap) a mi általunk használt szoláris év alapján.
Természetesen nem csak a számítás módszer az egyik tényszerű megoldás, amely arra ösztönözheti az őszinte utóreformációs biblia kutatókat, hogy vizsgálják felül a 2300 próféciájukat, ha nem egy ellentmondás jelenik meg azok magyarázatában akik az 1844 dátumot fogadják el. Ugyan is ők a kiindulási pontot Ie 457-re datálják amely még a Perzs birodalom idejére esik. pontosan Artaxerxex 7-dik évére.
A prófécia világosan felfedi, hogy a „ kicsiny szarv”, „pusztító vétek” jóval ezen birodalmak letűnése után lép a történelem színpadára, amely bizonyos részleteiben a pogány romából nő ki és még a római birodalom bukása után sok évvel kezdi meg ténykedését, háborúját Krisztus követőivel szemben. Ez a politikai-vallási hatalom Európa királyainak támogatásával jött létre a történelemben a VII-VIII században.Ez a hatalom még nem létezett Ie 457-ben, akkor hogyan taposhatta, üldözhette volna a tiszta Krisztusi imádatát 2300 éven keresztül?
Hiszem hogy Isten Szent Lelkével és gondos vizsgálódással sok kérdés fog még tisztázódni a biblia kutatóknál, hiszen Dániel könyve egészen a mi Urunk eljöveteléig fokozatosan tárul fel, és egyre több részlettel gazdagítva minket.
szerző: Lambert
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.